Megélni a pillanatot

Tíz éve dolgozik a Dunaferrnél Megyes Andrea, az Acélmű termelésellátási osztályának munkatársa. Életében kiemelt helyet foglal el a sport: ultramaraton-futó és aquafitness-tréner.

Andit kiskorában a szülei vitték le az uszodába, „ott maradt” és végül nyolc évig úszott versenyszerűen. A futást a szülés után, huszonhat évvel ezelőtt, súlyproblémák miatt kezdte el és annyira megszerette, hogy élete részévé vált a mozgás, évről évre újabb célokat tűzött ki önmaga számára. Laza kocogással kezdett, aztán folyamatosan „emelte a tétet”. Az első nagy célkitűzés, a Nike félmaraton volt, amit azóta tizenháromszor teljesített már. Persze, jött a nagyobb táv is, a maraton, melyből hetet gyűjtött össze. Az idei, októberben megrendezésre kerülő maratonon Andit felkérték iramfutónak, segítőnek, ami igazán nagy megtiszteltetés a számára.
Az első maraton utáni érzés szinte megfogalmazhatatlan volt, Andi a döbbenet és a teljes felszabadultság érzése között lebegett, hisz alig tudta felfogni, hogy ő ilyenre is képes. Utána több hétig teljesen fel volt dobódva, az élet apró problémái eltörpültek a számára, csak a teljes önfeledtség érzése volt benne.
Az ultrafutásokat három évvel ezelőtt kezdte el. Az első ilyen futás, amire benevezett, egy hatórás futás volt. Itt a legfontosabb élménye az volt, hogy egyszerűen élvezte ezt a távot, ezt a kihívást, ezt a fajta futást. Így innentől kezdve nem volt megállás: jöttek a 12 órás, 24 órás futások. Tavaly indult először 36 órás versenyen, amit megnyert, igaz egyedüli nőként állt helyt a mezőnyben, így önmagával kellett legfőképp megküzdenie. Az időjárás igencsak próbára tette, szinte végig mintegy 40 fokos melegben futottak a résztvevők. Estére már a vércukorszintje is jelentősen ingadozott, orvosi tanácsra meg is kellett szakítania a versenyt, de négy óra alvás után folytatni tudta a futást, és így 168 km-t sikerült megtennie. Andi legutóbbi megmérettetése idén ugyanez a 36 órás verseny volt Kaposváron, a Deseda-tó körül. Most augusztusban a célja az volt, hogy több kilométert tegyen meg, mint tavaly. Sikerült, 182 km-es teljesítményével harmadik helyezést ért el a hat női versenyző közül.
Nagy élmény volt idén először a Kinizsi 100 teljesítménytúrán való részvétel, amelynek során futótársaiban igazi, ösztönző segítőkre talált. Kedvenc versenye a sárvári vár körüli 24 órás futás. 2014-ben Andi lett az ultrafutó kupa hat állomásos sorozatának női összetett nyertese, összesen 590 km-et futott 6-12-24 órás futások teljesítésével. A szuperkupán harmadik lett, teljesítményét az év végi banketten is elismerték. Eredményei az Ultra Marathon Statics weboldalon is megtalálhatóak.
Az ember teste egy bizonyos kor után már nehezen regenerálódik. De ebben is van fejlődés, Andinak korábban 2-3 hétig tartott, most már 2-3 nap alatt rendbe tud jönni. Megjegyzi, hogy futás közben érzi meg igazán az ember a folyadékok és az egyszerű ételek értékét – néhány korty tiszta víz, a paradicsom, a kenyér vagy a sós banán íze egészen más intenzív mozgás közben, mint egy hétköznapi étkezésnél.
Andinak nincs saját edzője, önmagát edzi, amatőr futóként mindig saját maga ellenfele. Hetente minimum tíz órát tölt el sportolással, ami futás, úszás és vízi torna. Tudni kell, hogy az effajta megmérettetéseknél a fejnek sokkal erősebbnek kell lennie, mint a testnek. Andi képes a fájdalmat elviselni, sőt ki is tudja iktatni a fejéből. Célja mindig a teljesítés. Futás közben enged az érzéseinek, úgy megy, ahogyan a teste bírja. Számára a futás igazi élménye négy óra eltelte után kezdődik, ekkor kezd igazán belelendülni.
Aki szeretne elkezdeni futni, annak Andi ajánlja, hogy csatlakozzon a BSI Futónagykövet dunaújvárosi csoporthoz. Ennek a közösségnek az a célja, hogy a futókat megismertesse egymással és hogy a „futóbolondok” igazi közösséget alkotva sportoljanak együtt.
Tóth Szilvia


 

Miért jó futni?

Mennyit futottál, hányadik lettél? – ezeket a kérdéseket gyakran megkapja, aki fut. Hogyan érezted magad, milyen volt? – ezek sajnos sokkal ritkábban hangzanak el, pedig ezekre a kérdésekre lehet igazán jó választ adni. Hiszen a futás szabadságot, nyugalmat ad, az ember egyedül van, azt csinál, amit akar. Arra megy, amerre csak akar, nem kell senkinek és semminek megfelelnie. A futás ellazít, segít levezetni a feszültséget, megszabadít a lelki fáradtságtól, önfegyelemre tanít, akaraterőt, bátorságot és magabiztosságot ad. Futás közben az ember megismeri a saját testét és a határait. A futás türelemre, fokozatosságra tanít. Azok, akik azon gondolkodnak, hogy elkezdnek rendszeresen futni, merjenek nagyot álmodni, de tisztelettel és alázattal álljanak neki a sportolásnak!

Keresés

 Dunaferr Magazin

Kapcsolat

  • 2400 Dunaújváros, Vasmű tér 1-3
  • Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • 06 25 584 000

Időjárás