Idényzáró klubnapot tartott az OMBKE
A 2017-es év utolsó klubnapján, október 26-án az Országos Magyar Bányászati és Kohászati Egyesület Vaskohászati Szakosztálya dunaújvárosi szervezetének tagjai a Meleghengerműben az utóbbi időszakban lezajlott, illetve folyamatban, vagy előkészületben lévő, jelentős beruházásokról kaphattak képet Lontai Attila gyárvezető előadásában.

„A Meleghengermű 2016. évi stratégiai beruházásai és annak hatása” című előadásának kezdetén Lontai Attila összefoglalta a Meleghengerműben 2007 végéig megvalósult beruházásokat, így említést tett a két darab 160 t/h teljesítményű tolókemencéről, az I. géptermi zárt rendszerű motorhűtésről, az F1-F3 állványok hosszúlöketű hidraulikus résállításának megvalósításáról, a hidraulikus hurokfeszítőkről, új átvezető mechanizmusokról, új vastagság- szélesség- és szelvénymérő beépítéséről, a 2. szintű hengersori automatikarendszerről és a coil-box automatikarendszerének kialakításáról.

A következőkben felsorolta a 2008-ban megkezdett újabb beruházásokat. Így szó került a 280 t/h teljesítményű léptetőgerendás kemence telepítéséről, a 220 baros primer revétlenítésű revétlenítőről, a 2x1600 kW-os függőleges előnyújtóról, a 2x7000 kW-os vízszintes előnyújtóról, a 12.000 m3/h teljesítményű revétlenítő telepről, a 3.000 m3/h kapacitású recirkulációs rendszerről, az F1-F5 állványokban hengerhajlító telepítéséről, a F4-F6 állványokban a hosszúlöketű hidraulikus résállítás megvalósításáról, az F1-F5 állványoknál gépi munkahenger- és támhengercserélő berendezés telepítéséről, a 2.000 m3/h kapacitású állványközi hűtés megvalósításáról, az F3-F5 állványoknál 12 baros 1500 m3/h kapacitású hengerhűtés megvalósításáról, a 35 tonnás 2. sz. csévélőről, a hideghengerműi tekercselszállító rendszer kialakításáról, a tám- és munkahenger köszörűgép, valamint 5 darab futódaru és 2 darab 100 tonnás átadókocsi telepítéséről.
A Meleghengermű 2008-tól előkészítés alatt álló beruházásainak sorában megemlítette a bugaátadó kocsikat, a 35 tonnás coil-boxot, a végvágó ollót, a 6x7000 kW-os készsori motorokat és a gyorsításos hengerlést, a 14 m/s sebességű kifutógörgősort, a 33 db/h kapacitású tekercselszállító rendszert, a lefejtő darabolósor eltelepítését, hat darab futódaru telepítését, és 20.000 t/nap kapacitású daruzott bugatér kialakítását.
A következőkben az előadó részletesen szólt a 2016. évi legjelentősebb beruházásokról, különösen az előnyújtói motorcsere folyamatáról és annak hatásairól. Megállapította, hogy a telepített 3000 V vezérlő feszültséggel működő, váltóáramú, 16 pólusú szinkronmotor alkalmazása néhány hátrányos tulajdonsága ellenére sok előnnyel jár, többek között korszerűbb a csapágyazása, jobb hatásfokkal üzemel, mint az egyenáramú motor és a generátorok, és nem utolsósorban általa lecserélhetővé vált a 45 éves egyenáramú és az 58 éves szinkronmotor, valamint feleslegessé vált a gyártóművel egyidős indító transzformátor is.
Mindemellett az új motor technológiai előnyökkel is jár mind a dinamikusabb hajtás, mind az átlagos hengerlési ütem paramétereinek tekintetében.
A továbbiakban a beruházás folyamatának képi doku­mentációját láthatták a hallgatók, majd egy összehasonlító táblázat mutatta meg a kétféle motor alkalmazásának gazdaságossági adatait, amelyből kitűnt, hogy a motorcsere jelentős energiamegtakarítást és többlettermelést tesz lehetővé.
A következőkben a hengersori fejlesztések részletezése következett, majd annak hatásait foglalta össze az előadó. A megvalósult beruházás hatására a készsori munkahengercsere ideje 40 percről 20 percre csökkent, a munkahengerszél-sérülés és a lakatcsavar-szakadások megszűntek, csakúgy, mint a hengerhajlításhoz kapcsolódó olajfolyások. Megszűntek a sori kardánok bronzfelverődés miatti üzemzavaros és heti cseréi is. A VI-os állvány merevsége 20 százalékkal nőtt. Megvalósult a munkahengerek biztonságos elhelyezése a cserélő kocsin, megszűnt a csaptörött hengerek felöntése. Ugyanakkor a hengerkéreg-leválások súlyosabb üzemzavarokat okoznak. Továbbra is problémát jelent az I-II-es állvány kardánbetétek gyakori sérülése.
A hengersor fejlesztésének további lépései között elhangzott az automata szelvényszabályozás és a teljesen automata hengercserélés megvalósítása.
A beruházások megtérülésének számai kimutatták, hogy végső soron olyan mennyiségű többlettermelés válik lehetővé az elvégzett fejlesztések által, amely mintegy 18 milliárd Ft többlet árbevételt eredményez a vállalat számára.


Lontai Attila előadásában kitért a Meleghengerműben korábban felfüggesztett, de a közeljövőben tovább folytatódó beruházásokra is. Ezek egyike a 2. sz. csévélő berendezés beüzemelésének jelenleg zajló folyamata.

A közel 10 éve álló berendezés villamos felülvizsgálata, a szükséges javítások elvégzése már megtörtént, csakúgy, mint a gépészeti bevizsgálás, amely számos, a hosszú idejű állás miatt bekövetkezett amortizációs jellegű problémát tárt fel a tömítések, a szimeringek és a csapágyak tekintetében, amelyeket mára sikerült elhárítani. Ugyancsak megtörtént a hidraulikarendszer nyomáspróbája. Befejeződött a motorok elektromos ellenőrzése, megforgatása, november közepén kezdődik a berendezés egyes részeinek bemozgatása. A tervek szerint december második felében kerülhet sor az első tekercs felcsévélésére.
A berendezés beüzemelésének mozzanataira, a működés tapasztalataira lapunk későbbi számaiban visszatérünk.

G. L.

Keresés

 Dunaferr Magazin

Kapcsolat

  • 2400 Dunaújváros, Vasmű tér 1-3
  • Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • 06 25 584 000

Időjárás