TÚLSÚLYCSÖKKENTÉS ÉS KEVESEBB SÓ

Dr. Juhász Ildikó foglalkozás-egészségügyi orvos tartott előadást az Acélmű biztonsági hónapjának keretében március 29-én. A családias hangulatnak köszönhetően sok kérdés érkezett és sok-sok személyes történet is elhangzott az ismertető közben és után.

 

Az előadást a doktornő pár fontos, a helyes vérnyomásmérésről szóló tudnivalóval kezdte. Ezek: a mérés előtt 30 per­cig nem szabad fogyasztani koffein-, illetve alkoholtartalmú italt, nem lehet dohányozni sem, a mérés előtt legalább öt percig nyugodt körülmények között kell lenni és a mérés alatt nem szabad beszélni, mert mindezek megmelhetik a vérnyomásértéket.
Az optimális, normális vérnyomás 120-130/80-85, magas vérnyomásnak pedig a 140/90 feletti érték tekinthető. Hazánkban a magas­vérnyomás-betegség népbetegséggé vált, a felnőtt lakosság mintegy 50 százalékát érinti. Okai alapvetően, 90-95 százalékban elsődleges (örökletes, családi) előzményekre vezethetők vissza, és csupán csak 5-10 százalékban másodlagosak az okok. Ezek például vese, szív, neurológiai, pajzsmirigy eredetű, illetve gyógyszer vagy vegyi anyagok indukálta okok lehetnek. A hajlamosító tényezők pedig az életkor, a túlsúly, a rendszeres dohányzás, alkoholfogyasztás, a túl sós ételek fogyasztása, a cukorbetegség és a stressz.
A magas vérnyomás tünete lehet a rendszeres fejfájás, amely főleg reggel, ébredés után jelentkezik, a hirtelen szédülés, az egyensúlyvesztés, a rendszertelen fülzúgás, pattogó hangok vagy sípolás érzékelése, a látászavarok, a hirtelen elsötétülő látás, ugráló foltok a látótérben és az orrvérzés. Ezekre érdemes odafigyelni.
A magas vérnyomás okozta érkárosodások egyik legfontosabb következménye az érelmeszesedés felgyorsulása. Ez az agy ereiben érelzáródáshoz vezethet, akár agyvérzés is kialakulhat, a szem ereinek károsodása látásromláshoz, esetleg vaksághoz vezethet, a szívben lévő koszorús erek károsodásának szívinfarktus lehet a következménye, a vese ereinek károsodása pedig vesebetegséget okozhat.
A már kialakult magas vérnyomás nemcsak gyógyszerekkel csökkenthető, íme néhány példa: túlsúlycsökkentés esetén kimutatható, hogy 10 kg fogyás 5-20 higanymilliméterrel csökkenti a vérnyomást. A sószegény étrend betartása, ami napi 4 grammnál kevesebb só bevitelét jelenti, akár 2-8 Hgmm csökkenést jelenthet a vérnyomásban. A rendszeres testmozgás (séta, futás, úszás, kerékpározás stb.) 4-9 Hgmm változást eredményez. A túlzott alkoholfogyasztás csökkentése pedig 2-4 Hgmm-rel mérsékli a vérnyomást.

Tóth Szilvia


Megszívlelendő tanácsok a vérnyomás csökkentéséhez

• Kevesebb sót fogyasszunk! Ez nemcsak azt jelenti, hogy kevésbé sózzuk meg az ételeinket, hanem azt is, hogy kevesebb feldolgozott élelmiszert, felvágottat együnk. Ezekben ugyanis nagyon sok a nátrium. Bevásárlásnál keressük a kifejezetten sószegény ételeket, főzés közben pedig használjunk több zöldfűszert.

• A káliumban gazdag élelmiszerek fogyasztása fontos eleme a vérnyomáscsökkentő életmódnak, illetve diétának. Ilyen például a burgonya, a paradicsom, a narancslé, a banán, a vesebab, a borsó, a sárgadinnye, az aszalt szilva és a mazsola is.

• Mozogjunk! A rendszeres, napi 20-30 perces tempós séta akár 15 százalékkal is lejjebb viheti a vérnyomásunkat. A testmozgás segít, hogy a szív hatékonyabban hasznosítsa az oxigént, így nem kell olyan keményen dolgoznia.

Keresés

 Dunaferr Magazin

Kapcsolat

  • 2400 Dunaújváros, Vasmű tér 1-3
  • Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • 06 25 584 000

Időjárás