„Láthatatlan” vonatot terveznek Japánban - Jövőre hét szerelvény készül el

Japán a vasúti közlekedés történelmének világszerte elismert pionírja.

1964-ben, elsőként a világon, a japán konstruktőrök hoztak létre vasútvonalakat nagy sebességű vonatok számára, a folyamatos fejlesztés pedig odáig vezetett, hogy 603 km/órás sebességre felgyorsuló vonatukkal tavaly megdöntötték a vasúti sebesség világrekordját is. 
A hatékonyság, a gyorsaság és a kényelem nagy szerepet játszik a keleti ország életében, nem meglepő, hogy továbbra is a vasúttechnika élcsapatában kívánnak maradni. Legújabb találmányuk a Seibu vasúttársaság és Szedzsima Kazujó építész együttműködésén alapuló konstrukció, a „láthatatlan vonat”, amelyet 2018-ban, a vasúttársaság százéves évfordulóján szeretnének átadni. 
A világ legrangosabb építészdíját a Pritzker-díjat is elnyert mérnöknőnek, Szedzsima Kazujónak különleges a stílusa, többek között a franciaországi Louvre múzeum új épületének tervezése is hozzá köthető. Konstruktőrként szeret modern elemekkel dolgozni, rendszerint üvegből, márványból, fémekből készült tiszta, sima és fényes felületekkel operál. A vonat megtervezésekor is ebben a koncepcióban gondolkodott. Elképzelése szerint a vasúti kocsik pasztellszínűek lennének, lekerekített sarkakkal, hogy ezzel még inkább beleolvadjanak a környezetbe, s hogy a vonat valóban láthatatlan hatást keltsen, befedné félig áteresztő fóliával is, így az részben visszatükrözné a fényt. A vonat ezzel a technikával kaméleonként olvadna bele a környezetbe. Szedzsima még sosem foglalkozott vonat tervezésével, de szerinte nagy különbség nem lehet egy épület megtervezéséhez képest. Legfeljebb annyi, hogy a Csicsibu hegyek és Tokió között közlekedő vonatnak úgy kell kinéznie, hogy illeszkedjen a különböző tájtípusokba. A tervezőnő a szerelvény külső megjelenésén túl a belső formaterv elkészítésén is dolgozik. Elgondolása szerint a belső tér egy nappali hatását keltené.
A Seibu vasúttársaság ígérete szerint a vonat nemcsak az ingázó munkások és a pihenésre, kikapcsolódásra vágyó utazók számára lesz kifogástalan, hanem a turisták számára is, akiket garantáltan le fog nyűgözni a vonat extrém megjelenése. Állításuk szerint az utasoknak nem kell tartaniuk attól, hogy a vonatot a „láthatatlan” külső miatt lekésik, akár a hangja, akár a látható kerekei miatt felismerhető lesz a várakozók számára.
Akár a Sinkanszent, a japánok szupergyors vonatát, ezt a vonatot is a Hitachi fogja gyártani, a tervek szerint a 2018-ra hét darab nyolckocsis példány készül el, összesen pedig 56 vonat legyártását vették tervbe. Az „Ezüstgolyó” néven is emlegetett szupervasút a mostani Vörös Nyíl vonalán, közel 180 kilométeres szakaszon fog közlekedni.


 

Fordított mozgást végző anyag - Negatív tömegű folyadék
Az erő irányával ellentétes mozgást végző, negatív tömegű folyadékot alkottak a Washington Állami Egyetem fizikusai.

Bár az anyag viselkedése látszólag ellentmond annak a Newton II. törvényét is megalapozó megfigyelésnek, amely szerint, ha egy testre erő hat, az ugyanabban az irányban gyorsul, mint az erő iránya, azért eddig is sejthető volt, hogy elméletileg az anyagnak lehet negatív tömege éppen úgy, ahogyan az elektromos töltés is lehet negatív vagy pozitív.
Az általuk előállított negatív tömegű anyag jelenségét mutatták be idén az amerikai kutatók a Physical Review Letters tudományos folyóiratban. Peter Engels és munkatársai rubídiumatomokat abszolút nullához (mínusz 273 Celsius-fok) közelire hűtötték le, egy Bose-Einstein-kondenzáció bozonokból álló híg gáz állapotú anyagot hozva létre. Ebben az állapotban a részecskék nagyon lassan mozognak, és a kvantummechanika elveit követve hullámként viselkednek. Az így létrehozott szuperfolyékony anyagnak súrlódásmentes a folyadékállapota, azaz a folyadék energiaveszteség nélkül tud áramlani.
A negatív tömeg állapotának létrehozásához a kutatók lézert használtak a rubídiumatomok befogásához és ide-oda mozgatásához, megváltoztatva ezzel forgásukat. Amikor az atomokat kiengedték ebből a lézercsapdából, azok tágultak és egyes atomok negatív tömeget mutattak.
„A negatív tömeg az, amikor meglöksz valamit, és az feléd indul el gyorsulva” – magyarázta Michael Forbes, az egyetem társprofesszora. „Olyan ez, mintha a rubídium egy láthatatlan falnak ütközött volna” – tette hozzá.
A kutatók szerint ezen technika felhasználható a jelenség jobb megértésére. “Először sikerült tökéletesen uralni ennek a negatív tömegnek a természetét mindenféle komplikációk nélkül” – magyarázta a kutatás jelentőségét Forbes. Ez az ellenőrzés eszközt teremt a kutatók számára a világűrben megfigyelt negatív tömeg és jelenségek, mint a neutroncsillagok, fekete lyukak és sötét energia közötti kapcsolat kutatásához.

 

(Források: sciencealert.com, tudomanyplaza.hu, phys.org)

Keresés

 Dunaferr Magazin

Kapcsolat

  • 2400 Dunaújváros, Vasmű tér 1-3
  • Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
  • 06 25 584 000

Időjárás